FH News: Jak streamují Češi, udržitelnost a nové tváře značek

Ve čtvrtek 15. června byly uděleny české ceny za PR, takzvaní Lemuři. Uspěla i naše agentura FleishmanHillard, se třemi short-listovanými projekty jsme se hned čtyřikrát umístili na stupních vítězů. Nejúspěšnější kampaň Češi chtějí jezdit ve vlacích na vodík bodovala třikrát, včetně jednoho zlata! Těšíme se na další úspěšné kampaně s našimi klienty a gratulujeme všem oceněným. Více informací najdete zde.

FH News

Jak streamují Češi?

  • Dle průzkumu společností Nielsen a Ressolution Group jsou čeští uživatelé vysoce spokojení s nabídkou videoobsahu na českém trhu. Z výzkumu dále vyplývá, že 57 % respondentů považuje správné za videoobsah platit. Další výsledky naleznete zde.
  • Průzkum společnosti Axocom však zároveň potvrzuje, že více než polovina Čechů sdílí svá hesla ke streamovacím službám, a to až 60 % z nich. Většinou se o výběru streamovací platformy rozhodují na základě ceny, poté zvažují nabídku a následně popularitu platformy.
  • Americká streamovací platforma Netflix v Česku provedla kroky, které mají zabránit sdílení uživatelského účtu mimo jednu domácnost. V souvislosti s tím si uživatelé budou muset za sdílení služby mimo svou domácnost připlácet.
  • Zatímco Netflix zavádí doplňkové platby, Asociace komerčních televizí, která sdružuje hlavní vysílatele na českém trhu, požaduje, aby zahraniční platformy jako Netflix přispívaly do fondu na podporu audiovize stejně jako české služby. K této změně má přispět novela zákona o audiovizi.

Ve jménu udržitelnosti

  • Odpovědnost k životnímu prostředí je jedním z nejaktuálnějších témat. Čeští odborníci na Global ESG & Sustainability Summitu doporučili firmám zaměřit se na takzvanou ESG trojici, tedy ,,Environmental, Social, Governance” a aplikovat konkrétní kroky v jejich komunikaci, výrobních procesech a hodnotách.
  • Vztah Čechů k udržitelnosti zkoumal experiment agentury Ipsos, který potvrdil, že udržitelné obaly jsou pro ně atraktivní, nikoliv však natolik, aby si za ně byli ochotní připlatit. Proto je pro značky důležité zvážit cenovou odolnost při zavádění udržitelných opatření.
  • Nápomocný by měl být software od společnosti Impact Metrics, který má malým a středním firmám pomoct se shromažďováním většího objemu dat potřebných pro měření a vykazování udržitelnosti.
  • Evropská komise, která zkoumala stovky takzvaných zelených tvrzení na obalech výrobků v EU, však zjistila, že až 40 % firemních tvrzení není ničím podložených
  • a až 53 % podává vágní nebo zavádějící informace.
  • Zda je situace v České republice lepší než evropský průměr, pomůže odhalit průzkum Carbon Tracker 2023, který organizuje platforma Climate & Sustainable Leaders Czech Republic. Jde o druhý ročník a data se sbírají do konce června. Výsledky pak budou prezentovány v září.
  • Už teď vidíme značky implementovat udržitelné řešení, jako jsou třeba digitální účtenky (Kaufland, Lidl). Někteří vsadili na extravagantní trendy, jako česká společnost Grig, která prodává produkty z hmyzu. Chtějí z hmyzu udělat nejlevnější zdroj živočišného proteinu v Evropě, nedávno dokonce otevřeli samoobslužný AI kiosk v brněnské Olympii.

Denní tisk bude dražší

  • Vyšší daň z přidané hodnoty u denního tisku vyvolává reakce vydavatelů i politiků. Premiér České republiky Petr Fiala v pořadu České televize uvedl, že vládní opatření nezpůsobí zastavování vydávání novin. Předsedkyně správní rady Unie vydavatelů Libuše Šmuclerová však tento krok vnímá jako ohrožení novinového trhu v Česku, jde totiž o jednu z nejvyšších sazeb DPH na denní tisk v Evropě.
  • Generální ředitel Vltava Labe Media označuje vládní návrh za bezprecedentní pokus o likvidaci nezávislých a svobodných médií. K vládnímu opatření se vyjádřila také generální ředitelka skupiny CNC Martina Říhová, která poukázala na nebezpečí dezinformačních médií, pro která se tím otevře prostor na čtenářském trhu.
  • Zvýšení DPH nepotěšilo ani ředitele mediálních produktů vydavatelství Economia Tomáše Skřivánka, podle kterého to dostane sektor vydavatelů pod silný ekonomický tlak. Podobný názor zastává i ředitel nakladatelství N media Ján Simkanič, který připomíná, že změna ovlivní i digitální média.

Kdo je kde?

  • Ambasadorem letošní evropské kampaně značky Staropramen se stal americký herec Orlando Bloom, televizní spoty se natáčely v Praze.
  • Jan Suchý je novým ředitelem marketingu v Mall a CZC. Bude mít na starost veškeré marketingové aktivity spojené s dalším směřováním značek, a to napříč všemi zeměmi, kde Mall Group působí.
  • Poslanecká sněmovna odvolala Daniela Köppla z Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Důvodem je názor dolní komory, že došlo k porušení zásady o nestrannosti a nezávislosti. Köppl totiž vedle funkce v RRTV působil i marketingovém týmu prezidentského kandidáta Andreje Babiše.
  • Letošní plavková kampaň značky Astratex je opět promována modelkou Ivou Kubelkovou, tentokrát se k ní v kampani připojí její dcera Natálie Jirásková.
  • Na rodinné duo vsadili i Klenoty Aurum, novou tváří jejich kampaně se sloganem „Naše šperky“ se stala Simona Krainová společně se svou sestrou Yvonou Maléřovou.
  • Běžkyně Kristiina Mäki navázala partnerství s KPMG Česká republika. Zapojí se do náborových i klientských aktivit společnosti.
  • Sít čerpacích stanic MOL si pro svou celoroční kampaň na podporu konceptu Fresh Corner vybrala českého herce Jiřího Langmajera. Komunikační manažer společnosti MOL jej nazval kombinací George Clooneyho a Brada Pitta v českém originálu.
  • Do Evropské vysílací unie (EBU) byl zvolen jako zástupce televizního výboru ředitel programu České televize Milan Fridrich.