FH News: Zpoplatnění platformy X, podzimní kampaně nebo novinky z e-sportu

Školáci se ještě nestihli usadit v lavicích a už se na nás navalila spousta novinek ze světa komunikace. Třeba majitel sociální sítě X (dříve Twitter) Elon Musk naznačil, že by mohl populární sociální síť zpoplatnit pro všechny uživatele. Co to může znamenat? Nad tím se zamýšlí ředitel našeho týmu pro integrovanou komunikaci Ondřej Píša. Jeho komentář si můžete přečíst zde.

Kdo je kde

  • FleishmanHillard posiluje tým public affairs, na pozici ředitelky pro PA nastupuje Lenka Do, která doposud působila jako vedoucí kabinetu a tisková mluvčí ministerstva zahraničních věcí České republiky. Více se dozvíte zde.
  • Odchod z České televize potvrdil ředitel komunikace Vít Kolář. Jde tak o druhého vysoce postaveného ředitele, který po odchodu Petra Dvořáka neplánuje nadále spolupracovat s novým ředitelem Janem Součkem. Ředitelem zpravodajství České televize bude od 1. října Petr Mrzena, funkce programového šéfa zůstává Milanu Fridrichovi a oddělení služeb povede Jan Maxa. Vedení obsahu se nově ujme Tereza Polachová.
  • Jana Fischera v pozici marketingového ředitele Czech News Center vystřídal Pavel Renčín, který zároveň vede marketing Active Radio.
  • Generální ředitel českého Vodafonu Petr Dvořák změnil v rámci Vodafone Group pozici, přesunul se do centrály v Londýně, kde bude generálním ředitelem pro partnerské trhy. Než český Vodafone najde nového CEO, bude vykonávat obě funkce.
  • Společnost CME, pod kterou spadá i TV Nova, jmenovala Branimira Mariće ředitelem oddělení technologie a IT (CTIO), které má rozvíjet technologické kompetence CME a urychlit technologické inovace.
  • Z pozice CEO mediální divize Mindsquared skupiny Mind2FLO odchází po roce Martin Králík. Jeho nástupkyní se stává Petra Pipková.
  • Vztahy s médii, PR podporu developerských projektů a reputační management společnosti Penta Real Estate má nově na starosti jako tiskový mluvčí a PR manažer Martin Lánský.

Podzimní kampaně

  • Poptávka po rádiové reklamě letos stoupá, rádia ohlásila za druhý letošní kvartál rekordní objem čistých reklamních investic, který ve druhém čtvrtletí letošního roku činil 565,5 mil. Kč. Pro třetí kvartál odhadují tuzemská rádia další růst a hlásí vysoký stupeň rezervovaných kampaní na podzim.
  • Liga otevřených mužů ve spolupráci s dalšími českými organizacemi odstartovala kampaň Zastav násilí, jejímž cílem je zvýšit povědomí celé populace i odborné veřejnosti o dostupnosti a charakteru terapeutických programů pro osoby dopouštějící se násilí v blízkých vztazích. Cílovými skupinami kampaně jsou potenciální klienti terapeutických programů a jejich blízcí.
  • Galerie Vaňkovka tuto sezonu vsadila na guerillovou kampaň „Děláš si kozly?!“, která propagovala aplikaci pro chytré telefony Jsem Vaňkovka! První fází kampaně byl pochod figurantky s kozou po městě, který ukončila objednáním kávy skrze danou aplikaci v obchodním centru. Ke kampani byly vyrobeny i čepice, mikiny a ledvinky s logem z dílny brněnského ilustrátora Dalibora Maxe Krcha.

Zaměřeno na budoucnost

  • Formát live shoppingu, kdy mohou lidé nakupovat produkty, které vidí na obrazovce, stále žije. Jde o moderní obdobu teleshoppingu pro mladší generace, která už několik let úspěšně funguje na asijském trhu. V ČR si ji nejvíc oblíbily kosmetické značky a prodejci, zejména drogerie Dm a e-shop Notino. Vysílání má také edukační a poradenskou roli. Notino si na své live shopping eventy často zve odborníky, vizážisty nebo influencery a průměrně jedním live přenosem osloví tři až pět tisíc lidí s konverzním poměrem 22 %. Live shopping má neformální tón a dle studie Arvato Supply Chain Solutions je mu otevřeno až 70 % evropských spotřebitelů.
  • Live shopping je v některých zemích možný i skrze TikTok přenosy. TikTok představil službu nazvanou Fulfilled by TikTok. Služba zboží naskladní, zabalí a odešle zákazníkovi. V Evropě je zatím služba dostupná jen ve Velké Británii.
  • Na trh pomalu vstupuje nová generace alfa. Tvoří ji lidé narození po roce 2010. Jde o generaci mladší než první iPad (představen v roce 2009). Definuje je superinformovanost, téměř symbiotický vztah k technologiím a vyrůstání před obrazovkou. Ovlivnila je jak pandemie covidu-19, tak i problematika globálního oteplování. I když si generace alfa ještě nenakupuje sama, její vliv na trh už je citelný. Více o generaci alfa si můžete přečíst zde.

Gaming, e-sporty a streamování

  • E-sport a zájem o něj v Česku každý rok roste a stává se klíčovým sektorem pro reklamu, sponzoring a oslovení mladé generace. Na českém trhu přesáhla v roce 2022 odhadovaná hodnota e-sportu 150 milionů korun, funguje zde i Česká asociace esportu. Pro mladé je atraktivní nejen hry aktivně hrát (mezi nejpopulárnější patří Counter-Strike, Overwatch nebo Dota 2), ale také e-sportové turnaje sledovat.
  • Na fanoušky gamingu se zaměřil nový projekt Czech News Center. Jde o nový herní brand Poggers. Zacíleno má na zájemce o gaming patřící do generace Z a alfa. Má tak zaplnit díru na českém trhu, kterému chybí mladistvý gaming obsah na bázi „od hráčů pro hráče“. CNC je mimo jiné součástí tuzemské e-sportové ligy.
  • Česká spořitelna jako první česká banka vstupuje na herní platformu Twitch. V jejich nové komunikační kampani se zaměřila na komunitu hráčů počítačových online her a chce je inspirovat prostřednictvím rad, tipů a informací, které souvisejí s tématem financí a finančního zdraví v oblasti online počítačových her. Ambasadorem projektu je Petr Jirák neboli Xnapy.