Na X jen za peníze, nebo vůbec?
Elon Musk nepřestává překvapovat uživatele sociální sítě X (dříve Twitter), kterou loni odkoupil za 44 miliard dolarů. Po kontroverzním rebrandingu nebo zavedení poměrně smysluplné služby Premium nyní rozčeřil vody prohlášením, že by svou službu zpoplatnil všem uživatelům. Povede to k očištění sítě od tzv. botů nebo naopak ke konci populární platformy?
Elon Musk svou úvahu obhajuje bojem proti falešným účtům (tzv. botům), které jsou pro celou platformu velkou přítěží. Pro každého bota by totiž tvůrci nově museli zaregistrovat novou platební metodu, což pro jedince, kteří zřizují automatizované účty, bude představovat další velké omezení. Snaha bojovat proti botům je jistě chvályhodná. Poplatek, byť malý, za službu pro všechny uživatele by byl ale revolučním krokem.
Všechny velké sociální sítě, včetně Facebooku, Instagramu, LinkedInu, YouTube nebo X, dosud stojí na obchodním modelu, kdy jsou pro uživatele minimálně v základní verzi „zdarma“. Respektive uživatelé platí svým časem a pozorností, které pak platformy prodávají inzerentům.
Zpoplatnění sítě X pro uživatele může vést k očištění od botů, ale zároveň si každý ze stávající půlmiliardy aktivních uživatelů položí otázku, zda mu platforma stojí jednak za peníze a jednak právě za cenný čas. Já osobně svou aktivitu v prostoru, kde se v kulturní válku může proměnit i diskuze o tom, zda na pizzu patří ananas, zcela jistě zvážím.
Na misku vah samozřejmě může Musk a jeho tým přihodit nějaké atraktivní nové funkcionality, které mohou uživatele na síti udržet. Každopádně svobodná platforma, která pomohla protestujícím třeba během arabského jara nebo při nedávných demonstracích v Íránu, zcela jistě končí. Pokud se její majitel zítra nerozhodne zase jinak.
-
Ondřej Píša vede tým integrované komunikace v pražské pobočce FleishmanHillard. Zaměřuje se na strategii a exekuci kampaní kombinující tradiční PR s dalšími marketingovými disciplínami.
Více informací
-
FH News: Zlatý středník a kampaně pro Kaufland a Linku bezpečí
October 2, 2024