FH News: Krize důvěry sítě TikTok, ChatGPT nebo hosté konference OmniConnect

S aprílovým počasím přichází i změny ve světě marketingu a médií. Tento měsíc vám kromě tradičních personálních změn přinášíme přehled reakcí na vzestup ChatGPT nebo také krizi důvěry vůči platformě TikTok. Nezapomeňte mít tento měsíc FH News a deštník vždy při sobě!

Kdo je kde?

  • Do čela Mall Group nastupuje Jean Charretteur po tříletém působení ve společnosti UNO Hypermarché. Do jeho kompetence bude spadat jak vedení e-shopu CZC, tak všeobecné aktivity na českém, slovenském, maďarském, slovinském i chorvatském trhu.
  • Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec. Doposud fungoval jako zástupce šéfredaktora a šéfdramaturg videopořadu Spotlight.
  • Do Asociace online vydavatelů vstoupili čtyři noví členové, a to skupina Prima, Investigace.cz, ABC Media a Inregion.cz. Počet členů asociace tak stoupl na pětadvacet.
  • Marketing pro zprostředkovatele plateb Mastercard pro Česko a Slovensko povede Pavla Císařová, která je v této společnosti již pět let. Vystřídá tak Tomáše Doležala, jenž je nově evropským ředitelem pro sponzoring.
  • Z pozice šéfredaktorky časopisu Vogue CS odchází Andrea Běhounková. Její nástupce zatím není znám. Spolu s ní z časopisu odchází po pěti letech kreativní a módní ředitel Jan Králíček.

Global news

  • ChatGPT se neustále vyvíjí, a ne jenom společnosti nebo univerzity hledají způsob, jak se s AI generátorem vypořádat. Itálie je první evropskou zemí, která ChatGPT celoplošně zakázala. Jako důvod uvedly italské úřady porušování ochrany údajů. Krátce po zákazu se však v Itálii objevilo PizzaGPT, neoficiální AI, která funguje téměř jako ChatGPT, ale neshromažďuje žádná data.
  • Microsoft na druhé straně do společnosti OpenAI výrazně investoval a po uvedení ChatGPT funkce do vyhledávače Bing momentálně pracuje na vsazení AI funkce jak do sítě LinkedIn, tak do aplikací balíku Office.
  • CEO společnosti TikTok Shou Chew byl poprvé předvolán před Kongres Spojených států amerických, jehož členové vnímají působení TikToku na americké půdě jako hrozbu pro společnost a chtějí jej v Americe zakázat. Výpověď, která trvala více než pět hodin, nepřinesla změnu postoje Kongresu, spíše jej potvrdila. Základní body debaty v Kongresu byly bezpečnost nezletilých na TikToku nebo kooperace s Čínskou vládou. Shou Chew argumentoval, že regulace a ochrana údajů na TikToku se nijak neliší od amerických společností jako Meta. Úvodní dopis TikToku adresován americkému Kongresu si můžete přečíst zde.
  • Instagram oznámil dva nové reklamní formáty. První je upomínka, která se rozešle uživatelům, aby jim připomněla termín konání pro ně relevantní události. Upomínka by měla přijít den před událostí, patnáct minut a pak těsně před zahájením události. Upomínky budou také přizpůsobené časovému pásmu uživatele, nikoliv zadavatele. Druhým formátem je reklama vsazená do vyhledávací funkce Instagramu, která na základě klíčových slov uživateli nabídne relevantní reklamu na příspěvek, účet nebo událost. Globálně by měly tyto formáty být spuštěné během nastávajících měsíců.
  • Evropští operátoři lobbují za zavedení poplatků od největších amerických společností jako Netflix nebo Meta, takzvaný ,,fair share‘‘. Argumentují tím, že přenos vysoce kvalitních videí a velkých dat způsobuje přetížení sítí a zvyšuje tak náklady pro operátory. Na letošním ročníku konference Mobile World Congress eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Brethon vyhlásil zahájení konzultace, která by měla odpovědět na otázku, zda je fair share potřebný a jak ho do evropské legislativy uvést.

Zaměřeno na Česko

  • Historicky první konference Omniconnect se uskuteční 21. dubna. Návštěvníci se mohou těšit hned na tři velká jména ze zahraničí. Účast přislíbili Les Binet (DDB Group Head Of Effectiveness), Mark Holden (PHD Worldwide Chief Strategy Officer) a Vijaya Varilly (FleishmanHillard Head Of Youth&Partnership).
  • Po odchodu Veroniky Tiché z České televize, bývalé administrátorky jejich populárního TikTok účtu, je jeho budoucnost ohrožena. Český Rozhlas se svoje profily Radio Wave a iRozhlas.cz rozhodl stáhnout, argumentoval varováním od Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost ohledně kybernetické bezpečnosti. Ředitel zpravodajství České televize Zdeněk Šámal však zastává názor, že díky čínské platformě oslovují skupinu uživatelů, kteří by jinak o Českou televizi neměli zájem. Definitivní rozhodnutí o jejich působení na TikToku by mělo přijít do konce měsíce.
  • Z výzkumu agentury Nielsen a ResSOLUTON Group vyplývá, že čeští konzumenti reklam ze slavných osobností nejvíce oceňují, když je reklamní osobnost ze stejného odvětví jako značka či produkt, co propagují, preferují přirozený a přesvědčivý projev a také si cení dlouhodobé spolupráce. Mezi nejoblíbenější typy známých osobností v reklamách patří herci (32 %) a sportovci (13 %).
  • Společnost Mastercard spojila síly s deníkem Nový Prostor, který dlouhodobě nabízí pracovní pozice lidem bez domova nebo lidem v sociální nouzi. Nově si budou moci obyvatelé Prahy a Brna deník zakoupit i bezhotovostně, a to díky platbě kartou nebo telefonem. Hlavní motto kampaně je „Teď můžete pomáhat i bez hotovosti“.

Ocenění, žebříčky a výhry

  • Žebříček COMvergence vyhodnotil nejúspěšnější mediální agentury a sítě roku 2022. Mediaguru zveřejnil TOP 5 agentur (1. Knowlimits, 2. Carat, 3. OMD, 4. Essence Media Com, 5. PHD) a TOP 3 sítě mediálních agentur (1. Dentsu international, 2.Omnicon Media Group a 3. Publicis Group). Více o zdůvodnění řebříku se můžete dočíst zde.
  • Již známe výherce národní soutěže pro mladé reklamní tvůrce Young Lions CZ ve všech kategoriích. Vítězným týmem digitální kategorie se stali Jana Brišová a Iman Delić z agentury DDB Prague, po vytvoření jejich kampaně pro Nadaci Via.