FH News: Umělá inteligence, udržitelnost v komunikaci i data o vlivu influencerů

Máme pro vás pravidelný přehled aktualit ze světa médií a komunikace. Kromě tradičních personálních novinek se dočtete třeba zajímavosti o umělé inteligenci nebo o tom, jak moc nás ovlivňují influenceři.

Kdo je kde:

  • Po 25 letech opouští Mafru na vlastní žádost Naděžda Petrová. Post šéfredaktora serveru iDnes.cz po ní převezme Matyáš Kaiser, který byl dosud zástupcem šéfredaktorky a vedoucím zpravodajství iDnes.cz a deníku Mladá fronta DNES.
  • Aktuálně.cz znovu mění šéfredaktora. Po sedmi měsících pozici opouští Jan Nevyhoštěný. Jeho nástupce či nástupkyně ještě není znám.
  • TV Nova a TV Markíza mají od prvního března nového finančního ředitele. Stal se jím Miloš Nitran. Nahradil tak v této pozici Mariannu Trnavskou.
  • Jiří Špaček nastoupil do Seznam Zpráv na pozici zástupce ředitele pro rozvoj. Bude se věnovat využití možností umělé inteligence pro tvorbu a distribuci obsahu.
  • Zároveň Seznam Zprávy po pěti letech ukončují externí spolupráci s Josefem Klímou, Marcelou Sobotkovou a Jaroslavem Marešem. Seznam totiž posílil svůj vlastní investigativní tým.
  • Do skupiny Prima nově přichází Igor Kalaš, a to na pozici ředitele Online. Bude mít na starosti web Prima, službu Prima+, zákaznické oddělení a další rozvoj online produktů.

Zaměřeno na budoucnost – vše o ChatGPT

  • Před čtyřmi měsíci vývojáři firmy OpenAI zpřístupnili novou umělou inteligenci s názvem ChatGPT. Dokáže tvořit originální texty, ze kterých lze jen těžko poznat, že je nenapsal člověk. ChatGPT dokonce složil i právnickou zkoušku na přední americké univerzitě. Více o budoucnosti ChatGPT se můžete dozvědět zde.
  • Reakcí na ChatGPT je i rozhodnutí Microsoftu přidat funkci chatu do jejich vyhledávače Bing, který teď bude umět odpovídat na komplexní otázky. Uživatelé po vylepšení Bingu dostávají dva různé druhy výsledků naráz: kromě klasického soupisu odkazů ještě uvidí na pravé straně obrazovky odpovědi jazykového modelu.
  • Ačkoliv i Google, konkurence vyhledávače Bing, pracuje s nástroji umělé inteligence v rámci algoritmu vyhledávačů (Bert a LaMDA), text generovaný umělou inteligencí nebude podporovat.

Co se děje ve světě?

  • BTS, hudební senzace z Jižní Koreje, navázala spolupráci se společností LEGO. BTS jakožto hudební skupina přináší do Jižní Koreje téměř 0,3 % celkového HDP a jejich stavebnice bude k dispozici i na českém trhu.
  • Březen je mezinárodním měsícem žen, a proto LinkedIn bude celý měsíc postovat a zvýrazňovat příspěvky pod hashtagem #IWD2023, které se zaměřují na genderovou rovnost, podporu žen na pracovišti a profesní příběhy úspěšných žen.
  • TikTok zahájil iniciativu „Sounds for Business“, díky které mohou společnosti na TikToku využívat rozsáhlou hudební galerii bez licenčních poplatků. Tento playlist obsahuje také deset nejpopulárnějších hudebních útržků, které trendují na TikToku pod hashtagem #smallbusiness.
  • Zatímco Twitter zůstává nestabilní platformou pro investory i uživatele, na trhu se objevují nové sociální sítě, které se jej snaží nahradit. Nejnovější z nich je síť s názvem BlueSky, která byla původně součástí Twitteru. Její samostatné působení podporuje i Jack Dorsey, zakladatel a bývalý generální ředitel Twitteru.

Zajímavosti na závěr:

  • DDB ve spolupráci se značkou Dr.Weed uvádí na trh FLOU, kapky na bázi konopného oleje, které navozují stav uvolněného soustředění. Tímto produktem se agentura i značka Dr.Weed snaží poukázat na legislativní paradox prodeje sběratelského zboží a apelují tak na bezpečný prodej konopných produktů. Více o této spolupráci si můžete přečíst zde.
  • Až 81 % spotřebitelů přiznává ovlivnění influencery. Vyplývá to z průzkumu americké agentury Matter Communications, která dále zjistila, že největšího úspěchu dosahují influencerské příspěvky v kategorii jídla a nápojů, dále pak zdraví, wellness a kosmetiky. Z pohledu autenticity platformy je v očích spotřebitelů (36 %) pro obsah influencerů nejlepší YouTube. Celý průzkum naleznete zde.
  • IKEA ve spolupráci s městskou částí Praha 7 v rámci kampaně proti domácímu násilí odhalila v Holešovicích velkoformátovou nástěnnou malbu od Davida Strauzze. Na malbě je zobrazena tvář ženy pokrytá slovy podpory pro oběti domácího násilí. Celé problematice se věnuje i web probezpecnydomov.cz.
  • OMG otevírá diskusi o udržitelnosti v reklamě a marketingu. Přináší tak zkušenosti a podněty, které mohou firmám pomoci uchopit komunikaci tohoto tématu za správný konec. Zástupci předních značek na českém trhu sdíleli během OMG Sustainable Dialogue v pražské Spojce Karlín své zkušenosti z praxe. Mezi přednášejícími byli marketingoví experti z IKEA, Komerční banky, Škoda Auto, Stabilo a Skanska.
  • OMG je také aktivní v rámci udržitelných byznys networků Změna k lepšímu a Climate & Sustainable Leaders. Ve spolupráci se Změnou k lepšímu realizoval dosud největší tuzemský průzkum pod názvem Udržitelný byznys 2023. Do něho se zapojilo 448 respondentů z řad malých, středních i velkých firem. Výsledky průzkumu jsou veřejné a naleznete je zde.