FH News: Česká pivní kultura slaví úspěch, oceněné kampaně a změny v médiích

Rok sotva začal, ale v médiích, komunikaci i marketingu už se dějí zásadní změny – a my jsme u toho! Česká pivní kultura byla oficiálně uznána jako součást národního kulturního dědictví, což otevírá cestu k zápisu do UNESCO. Naše agentura měla tu čest stát u této historické chvíle. V interní soutěži Bend the World jsme ocenili kampaně, které měnily svět – od ekologického vytápění po boj proti plýtvání jídlem. Mezi velké mediální posuny patří příchod Roberta Čásenského do čela Seznam Zpráv, odchod Radka Jalůvky z vedení Ipsosu nebo přesun Světlany Witowské do Českého rozhlasu. AI stále výrazněji ovlivňuje svět dětí, České dráhy mění svou reklamní strategii a Kaufland spojuje síly s Benem Cristovaem na propagaci veganských produktů. A pokud chcete letos načerpat inspiraci a zapojit se do klíčových diskusí, podívejte se na přehled nejvýznamnějších konferencí a soutěží, které vám pomohou být v obraze.

Naše práce

Česká pivní kultura oficiálně uznána jako součást českého kulturního dědictví

Naše agentura měla tu čest podílet se na komunikaci významného kroku pro české pivovarnictví. Ministerstvo kultury zařadilo „Pivní kulturu v České republice“ na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky, čímž otevřelo cestu k možnému zápisu do seznamu světového dědictví UNESCO. Tento úspěch je výsledkem dlouhodobého úsilí Českého svazu pivovarů a sladoven, který nominaci vypracoval ve spolupráci s odborníky.

Zápis oceňuje nejen tradiční řemeslo sládků, výčepních a pěstitelů chmele, ale i společenský význam české pivní kultury, která spojuje lidi u jednoho stolu napříč generacemi. Pro Česko, kde působí přes 550 pivovarů a kde pivovarnický sektor zaměstnává až 65 000 lidí, jde o potvrzení hluboké kulturní a ekonomické hodnoty tohoto fenoménu.

Naše agentura zajišťovala řadu aktivit, které vedly k úspěšnému zápisu. Byli jsme součástí celého procesu žádosti o zápis, pomáhali jsme s interní komunikací napříč členskou základnou Svazu i odbornou veřejností a zajišťovali PA aktivity a lobbing, včetně analýzy strategické komunikace se všemi relevantními decision makery a regulátory.

Vedli jsme také intenzivní mediální kampaň, včetně přípravy tiskových zpráv, komentářů a exkluzivních redakčních materiálů o českém pivu a jeho cestě na seznam nehmotného dědictví. Mediální podporu jsme posílili cíleným mediálním lobbingem, digitální komunikací na sociálních sítích a webových stránkách Svazu.

Vyvrcholením našich aktivit byla také tisková konference, kde jsme mohli tuto skvělou zprávu oznámit odborné i laické veřejnosti.

Jsme hrdí, že jsme mohli přispět k přípravě tohoto historického okamžiku a těšíme se na další kroky směřující k možnému zápisu české pivní kultury na seznam UNESCO.

Více o projektu najdete na www.pivnikultura.cz.

Naše agenturní soutěž Bend the World ocenila nejlepší kampaně roku

Každý rok ve FleishmanHillard oslavujeme kreativitu a strategické myšlení našich kolegů v rámci soutěže Bend the World, kde oceňujeme ty nejpovedenější kampaně, které skutečně aspoň trochu „změnily svět“. Letos zabodovaly projekty, které měly nejen originální přístup, ale také skutečný dopad na společnost.

Poleno povoleno

První místo získala kampaň pro Asociaci pro ekologické vytápění dřevem, která rozbila předsudky o zákazu vytápění dřevem a ukázala, že tento způsob topení může být ekologický a efektivní. Prostřednictvím vzdělávacího obsahu, mediální kampaně a strategické komunikace jsme pomohli šířit fakta o udržitelném vytápění a podpořit odpovědné využívání přírodních zdrojů.

Nekrm koš

Na druhé příčce se umístila kampaň zaměřená na boj proti plýtvání potravinami pro našeho klienta Kaufland, která naučila veřejnost, jak správně skladovat potraviny a prodloužit jejich životnost. Díky outdoor reklamě, zapojení influencerů a audio spotům na Spotify jsme oslovili široké publikum a upozornili na důležitost udržitelného přístupu k jídlu.

CLA: Cesta k větším možnostem

Bronzovou medaili získal rebranding poradenských společností VGD, Audit One a Tax One pod novou značku CLA Czech Republic, o kterém jsme psali v minulých FH News. Tento projekt jsme podpořili výraznou vizuální identitou, outdoor kampaní v okolí nové centrály i spotem v hokejové hale, což pomohlo k hladkému přechodu na novou značku a posílení její identity na trhu.

Co je nového v médiích

Seznam.cz posiluje svou pozici v médiích: Robert Čásenský povede Seznam Zprávy a AI pomůže vytvářet souhrny článků

Seznam.cz nadále významně posiluje svou mediální pozici. Robert Čásenský, zakladatel magazínu Reportér, nově převezme vedení Seznam Zpráv. Jeho úkolem bude především posílení investigativní žurnalistiky a upevnění pozice zpravodajského webu na českém trhu. Zároveň Seznam.cz vstoupí do vlastnické struktury Reportéru, čímž rozšíří své mediální portfolio.

Vedle těchto změn Seznam představil novinku v oblasti AI, která spočívá ve vytváření souhrnů obsahu článků a diskusních příspěvků pod online zprávami. Tato technologie má uživatelům usnadnit rychlou orientaci v klíčových informacích a zefektivnit interakci se zpravodajským obsahem.

Více si můžete přečíst zde a zde.

Světlana Witowská odchází z Aktuálně.cz a pořadu Spotlight, nastupuje do ČRo

Světlana Witowská po téměř dvou letech opouští projekt Spotlight na Aktuálně.cz. Její rozhodnutí přichází v souvislosti s personálními změnami v redakci, které nastaly po příchodu nového šéfredaktora Matyáše Zrna. Witowská označila svůj odchod za vlastní rozhodnutí, které učinila v souvislosti s příchodem nového vedení, a poděkovala za dosavadní příležitost i diváckou přízeň.

Novinářka však ve své kariéře pokračuje a míří do Českého rozhlasu Plus. Od března rozšíří tým pořadu Osobnost Plus, kde bude dvakrát týdně moderovat rozhovory s významnými osobnostmi české společnosti. Šéfredaktor ČRo Plus Josef Pazderka ocenil Witowskou jako jednu z nejlepších českých moderátorek a označil její příchod za velkou posilu pro stanici.

Radek Jalůvka předává vedení Ipsosu, v agentuře zůstává

Jak jsme již informovali minulý měsíc, po dvouleté pauze se Radek Jalůvka vrátil do vedení Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění (SIMAR). V návaznosti na to předává po letech v čele Ipsosu pro středoevropský trh svou roli novému vedení a ve firmě bude nadále působit jako byznys konzultant. Český a slovenský trh vede nyní dosavadní výkonný ředitel agentury Ipsos v České republice Jakub Malý, přičemž slovenskou pobočku řídí Jakub Hankovský. Rakousko spadá nově pod Německo a Maďarsko bude řízeno z regionální centrály.

ASCOPA má nové vedení, posiluje strategické PR

Asociace strategické komunikace a vztahů s veřejností (ASCOPA), dříve známá jako PR Klub, zvolila nové vedení Výkonného výboru. Předsedou nadále zůstává Pavel Vlček, místopředsedkyní se stala Petra Adámková. Výbor nově doplnili Lucie Dosedělová z Hero & Outlaw a Ondřej Šuch ze společnosti Skanska.

Organizace se zaměří na další profesionalizaci PR jako klíčové manažerské disciplíny, posilování jeho role v řízení firem a vztazích se stakeholdery. Mezi hlavní cíle ASCOPA na letošní rok patří rozvoj PR v oblasti ESG, public affairs a měření dopadu komunikace.

Novinky ze světa komunikace

AI ovládá mladou generaci

Podle aktuálního výzkumu Vodafonu a Ipsosu využívá 87 % dětí ve věku 12 až 17 let nástroje umělé inteligence, ať už ve škole, nebo doma. Mezi nejpopulárnější patří Google Lens, ChatGPT a Duolingo. Studie odhalila, že zatímco 64 % dětí využívá AI při školní výuce, 80 % ji běžně používá doma. Zajímavým poznatkem je také vnímání AI ve vzdělávání – 53 % studentů by preferovalo hodnocení umělou inteligencí kvůli větší objektivitě, ale 48 % se obává možného zkreslení hodnocení. Velkou výzvou je rovněž připravenost pedagogů – 76 % žáků pociťuje, že učitelé nemají pro práci s AI dostatečné znalosti.

Více z průzkumu k nalezení zde.

České dráhy mění svou komunikaci, nově s agenturou DDB

České dráhy si pro svou novou reklamní strategii vybraly naši sesterskou agenturu DDB Prague, která nahradí dosavadní agenturu Havas. Hlavním cílem je sjednotit všechny linky komunikace a zvýšit rozpoznatelnost značky, přičemž první novinkou bude televizní spot představující vlakové soupravy ComfortJet. Změny se dotknou i vizuálů a marketingové komunikace, včetně letáků a dalších BTL materiálů. Navíc se České dráhy staly oficiálním dopravcem agentury, což znamená, že všechny pracovní cesty týmu DDB budou vlakem​.

Kaufland spojuje síly s Benem Cristovaem a uvádí veganské produkty Timba

Řetězec Kaufland navazuje spolupráci se zpěvákem Benem Cristovaem, který se stává tváří nové kampaně propagující veganské houbové jerky Timba. Ty budou dostupné ve 24 vybraných prodejnách a rozšíří tak stávající portfolio rostlinných produktů pod značkou K-take it veggie. Produkty Timba, vyráběné lokálními producenty, vznikaly během posledních čtyř let jako alternativa k tradičním snackům. Cristovao si od spolupráce slibuje větší popularizaci veganství a širší dostupnost rostlinných produktů pro české zákazníky.

Kdo je kde

  • Iva Janoušková se stává novou marketingovou ředitelkou společnosti Investown, která se specializuje na skupinové investování do nemovitostí. Do firmy přichází s bohatými zkušenostmi z Jobs.cz, Slevomatu či Astratexu. Jejím hlavním úkolem bude posílení značky, optimalizace komunikačních kanálů a příprava velké brandové kampaně v druhé polovině roku 2025.
  • Značku knižního secondhandu Knihobot povede Žaneta Kratochvílová, která přichází z Plzeňského Prazdroje. Předtím působila i v Rohlíku, kde se podílela na kampani „Boží Vánoce“ s Jiřím Bartoškou. V Knihobotu se zaměří na budování značky nejen v Česku, ale i na dalších trzích, kam se firma chystá expandovat.
  • Po sedmi letech opustila Nela Maťašeje pozici ředitelky externí, interní a brand komunikace a tiskové mluvčí Direct pojišťovny. Její odchod souvisí s koncepční změnou ve firmě, která nyní směřuje k užší integraci marketingu a produktového vývoje. PR komunikaci pojišťovny dočasně převezme Michal Kárný, zatímco firma hledá nového šéfa pro tuto oblast​.
  • PR manažera hledá i Penny, kde Tomáš Kubík po šesti letech končí jako tiskový mluvčí a vedoucí komunikace. Jeho agendu nyní provizorně zastřešuje externí PR ve spolupráci s Kamilou Kottnauerovou z Penny. Kubík, který dříve působil ve Škoda Auto i v naší agentuře FleishmanHillard, se po odchodu věnuje novým profesním výzvám​.