FH News: Inspirace z Forum Media, summit o pivní kultuře a úpadek sítě X

Předvánoční vydání FH News se nese ve znamení inspirace, kterou jsme nasbírali na letošní konferenci Forum Media 2024, kde jsme byli opět hrdými partnery PR Summitu. Diskutovalo se o budoucnosti AI, kreativitě i digitální reputaci a my jsme byli u toho, abychom sdíleli naše poznatky a přinesli do oboru nové impulzy. V sekci Kdo je kde vás informujeme o zajímavých personálních změnách v médiích a PR. V části Naše práce se ohlížíme za kampaní „Pečujme spolu“ pro Philips Avent a organizací historicky prvního Belgian & Czech Beer Culture Summitu, který spojil českou a belgickou pivní kulturu. Nechybí ani aktuální informace ze světa médií. Dozvíte se například o modernizaci značek TV Barrandov, Jaguar nebo Praha TV a o výzvách, kterým čelí Český rozhlas i Česká televize. A v retailu přinášíme zprávy o novém projektu Amazonu na poli e-commerce. 

Kdo je kde

Rita Gabrielová se stala novou manažerkou komunikace a PR drogerií ROSSMANN, kde zároveň převezme roli tiskové mluvčí. Jejím hlavním úkolem bude posílit strategickou komunikaci se zaměřením na digitalizaci prodejních kanálů a modernizaci kamenných prodejen. Rita přináší přes dvacet let zkušeností v oblasti PR, které nasbírala u značek jako Seznam.cz, Globus nebo Eset Software. 

Do čela Aktuálně.cz nastoupí od ledna 2025 Matyáš Zrno, bývalý šéf zahraniční sekce CNN Prima News. Nahradí stávajícího šéfredaktora Pavla Švece. Economia vstupuje do třetího roku své transformace, kdy ji čekají velké investice, zvláště do nového systému pro správu obsahu a předplatitelského systému. Proto i jeho cílem je posunout server na moderní multimediální platformu se silným zaměřením na vizuálně atraktivní obsah.  

Tatiana Hrubá přichází do BurdaMedia Extra z vydavatelství Vltava Labe Media, kde pečovala o vztahy s agenturními a VIP klienty. Nyní povede digitální tým, s cílem posílit cross-mediální obchodní strategii, rozvíjet partnerství a přinášet inovativní řešení pro klienty Burdy. 

Forum Media 2024

Letošní Forum Media 2024, největší oborová konference pro marketing, média a komunikaci, byla věnována tématům propojení umělé inteligence a kreativity. Akce přilákala více než 800 profesionálů a nabídla inspirativní diskuze i inovativní přístupy k moderním výzvám. K programu jsme přispěli i my, když Radek Maršík, náš Managing Partner, společně s Dávidem Benedigem z partnerské agentury Seesame, vystoupili s přednáškou na téma digitální reputace značek. 

Mezi další velmi zajímavé momenty patřilo vystoupení Antonise Kocheilase z Ogilvy o přechodu od informační ekonomiky k ekonomice inspirace a také etická diskuze o využití AI v PR. 

Inspiraci však přinesli i další řečníci. Maximilian Schöngen z Mediaplus představil tři kreativní případové studie, které demonstrovaly, jak neotřelé nápady dokážou zvýšit dopad kampaní. Jedním z nich byla například linka podpory pro závislé na opiátech v USA, která díky efektivní komunikaci pomohla zvýšit povědomí o závislostech. Další případová studie ukázala, jak mohou obojky pro mazlíčky detekující riziko zemětřesení přinášet nejen inovaci, ale i konkrétní přínos pro bezpečnost. Poslední inspirací byla služba, která zabránila plýtvání potravin díky prodeji produktů se specifickými vadami – jednoduchý, ale efektivní koncept. 

Jako partneři PR Summitu jsme hrdí na to, že jsme mohli být součástí takto významné akce a těšíme se na další ročník. 

Naše práce

„Pečujme spolu“: Philips Avent podporuje sdílení péče o děti

U příležitosti 40. výročí značky Philips Avent jsme ve spolupráci s klientem připravili kampaň „Pečujme spolu“ (#ShareTheCare), která klade důraz na vyrovnanější rozdělení péče o děti v rodinách. Součástí naší práce byla organizace eventu, na kterém byly představeny výsledky exkluzivního průzkumu a také nový produkt – chůvička, jež využívá umělou inteligenci. Zároveň se staráme o komunikaci celého projektu, který zahrnuje především zmíněný rozsáhlý průzkum společnosti Philips, který odhalil důležitá data o rodičovských rolích, včetně toho, že pouze 31 % matek považuje péči o děti za spravedlivě rozdělenou. 

Kampaň je postavena na otevírání tabuizovaných témat a přinášení řešení, která skutečně pomáhají mnoha lidem. Klíčovou roli hraje osvěta, ale také konkrétní produkty, které rodičům péči usnadňují – od chytrých chůviček až po odsávačky mateřského mléka. 

Do kampaně se zapojila také naše HR manažerka Hana Hetlinger v pořadu Českého rozhlasu Dvojka, kde jako zástupkyně organizace Úsměv mámy empaticky přiblížila výzvy, kterým čelí novopečené maminky i jejich partneři po narození dítěte. Vystupovala také na eventu, kde hostům poskytla cenná doporučení ze své praxe peer konzultantky a terapeutky. Svůj pohled podložila také daty z průzkumu značky Philips Avent. 

Kampaň zdůrazňuje, že společná péče o dítě partnery sbližuje a dává jejich vztahu nový smysl, což dokládají i data – 65 % rodičů uvedlo, že sdílená péče o děti jejich vztah posílila. Více o kampani a produktových novinkách najdete na www.pecujme-spolu.cz. 

Belgian & Czech Beer Culture Summit: Když pivo spojuje národy

Náš klient Český svaz pivovarů a sladoven uspořádal ve spolupráci se svým belgickým protějškem Belgian Brewers historicky první Belgian & Czech Beer Culture Summit, který proběhl ve dnech 14. a 15. listopadu v Praze.  

Belgická pivní kultura je od roku 2016 zařazena na Reprezentativní seznam nemateriálního kulturního dědictví lidstva (UNESCO). To je inspirací pro Český svaz pivovarů a sladoven, který letos usiluje o zapsání české pivní kultury na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR, což je nutný předpoklad právě pro ucházení se o zápis do UNESCO. 

Belgian & Czech Beer Culture Summit vyvrcholil v rezidenci belgického velvyslance v České republice. Zúčastnil se i Petr Pavel, prezident České republiky, a byl uveden jako první zahraniční hlava státu do bratrství belgického Řádu pivovarského pádla. Toto gesto symbolizuje sblížení obou pivních národů a potvrzuje diplomatickou roli piva i pivní kultury ve vztazích obou zemí. 

Naše agentura FleishmanHillard byla u toho a této akci, která měla za cíl sdílet zkušenosti obou pivních národů a podpořit ochranu a rozvoj české i belgické pivní kultury, jsme zajišťovali mediální pokrytí. 

Novinky z retailu

Amazon vyráží do boje proti čínským e-shopům

Amazon přichází s novým projektem Amazon Haul, který má konkurovat čínským e-commerce hráčům, jako jsou Temu, Shein a TikTok Shop. Nová platforma, zatím dostupná pouze na americkém trhu, nabídne široký výběr zboží s většinou cen do 20 dolarů. 

Nová služba kombinuje nízké ceny s výhodami, jako je rychlejší doručení (většinou do jednoho až dvou týdnů) a vyšší záruky kvality. Na rozdíl od konkurence nabízí také jednodušší vrácení zboží. Americký gigant si od tohoto projektu slibuje nejen rozšíření své zákaznické základny, ale také posílení pozice v segmentu, kde čínské platformy dosud dominovaly. 

Více o Amazon Haul si můžete přečíst na Mediaguru. 

Co je nového v médiích

Příjmy z reklamy na síti X dále klesají

Sociální síť X (dříve Twitter) pod vedením Elona Muska zaznamenává dramatický pokles příjmů z reklamy. Od roku 2022, kdy Musk platformu převzal, klesly příjmy téměř o polovinu ze 4,5 miliardy dolarů na 2,2 miliardy v roce 2023, přičemž letos by mohly poprvé za dekádu klesnout pod 2 miliardy dolarů. 

Klíčoví zadavatelé reklamy, jako jsou Coca-Cola a Unilever, opustili platformu kvůli nedostatečné moderaci obsahu. Navíc až 26 % marketérů plánuje snížit investice do reklamy na této síti, což odráží ztrátu důvěry v bezpečnost a efektivitu reklamních kampaní. 

Česká televize a Český rozhlas čelí riziku výrazných škrtů

Veřejnoprávní média v Česku stojí před zásadní výzvou kvůli stále nevyřešenému návrhu na zvýšení poplatků. Český rozhlas i Česká televize varují, že pokud se poplatky nezvýší, budou nuceny přistoupit k rozsáhlým úsporným opatřením. 

Generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral uvedl, že v případě nezvýšení poplatků bude nutné propustit až 350 zaměstnanců, což je zhruba čtvrtina stávajícího personálu. Redukce by se dotkla i vysílání, včetně zrušení některých digitálních stanic, jako jsou Radiožurnál Sport nebo Radio Wave. 

Podobná situace panuje i v České televizi, která by musela snížit počet kanálů ze šesti na tři. Generální ředitel ČT Jan Souček upozornil, že nezvýšení poplatků povede ke škrtům v původní tvorbě, ve zpravodajství i zahraničních zpravodajských pozicích. 

Více o tomto tématu najdete v článcích zde a zde. 

Rebrandingy

Automobilka Jaguar přichází s novou vizuální identitou a odstraňuje z loga ikonického jaguára ve skoku, který však zůstává součástí celkového designu. Nová identita, postavená na konceptu Copy Nothing, oslavuje modernismus a originalitu. Poprvé bude představena na Miami Art Week v prosinci. Tento krok je součástí ambiciózní strategie, která má značku posunout blíže k jejím kořenům i současnému publiku. 

Televizní stanice TV Barrandov, Kino Barrandov a Krimi Barrandov přicházejí s novou vizuální identitou, kterou televizní diváci poprvé uvidí na jaře 2025. Změna si klade za cíl posílit rozpoznatelnost značky, zatraktivnit její vizuální prezentaci a zároveň zachovat respekt k dlouholeté tradici. Nový vizuální styl má nejen přitáhnout pozornost diváků, ale také podpořit nové strategické směřování stanic pod vedením nových vlastníků. 

Metropolitní stanice Praha TV představila nové logo, grafiku a také dvě nové moderátorské tváře – Gabrielu Partyšovou a Pavla Poulíčka. Tyto změny jsou součástí nové kapitoly, která zahrnuje i technologický upgrade. Od podzimu televize vysílá v HD kvalitě. Na sociálních sítích bylo uvedeno promo video, které změny divákům představilo.