Knižní závisláci jsou jedinečnou komunitou na sociální síti Facebook, která byla vytvořena týmem Knihy Dobrovský na konci roku 2018. V neuvěřitelně krátkém čase se stala jednou z nejaktivnějších komunit na této sociální síti s obrovským růstem, tunou jedinečného obsahu a hlavně atmosférou, kterou mnozí označují za neopakovatelnou. Knižní závisláci sdružují všechny milovníky literatury, kteří sami sebe identifikují jako závisláky. Sdílejí svojí společnou závislost, jež jsou knihy. Zároveň se zde dělí o svou lásku k brandu Knihy Dobrovský a lásku k nákupům, které mnohonásobně překračují běžné průměry v knižním segmentu.

 

Jak jsme postupovali?

Jsme jednou z úplně prvních skupin v rámci ČR, která je založena čistě pod hlavičkou konkrétního podnikatelského subjektu, ale dokázala vykročit ze zažitých škatulek. Přirozenou cestou jsme vytvořili tisíce ambasadorů značky. Díky způsobu komunikace jsme rychle získali důvěru, a tu dokázali proměnit v desítky tisíc realizovaných nákupů. Skupina byla založena v době, kdy docházelo ke změnám na Facebooku, který komunity dával do popředí. Jsme toho příkladem. Primární inovací je komunikace. Všichni administrátoři vystupují za svou osobu, ale zároveň reprezentují hodnoty značky. Dochází k obohacování brandu o tento osobní přístup a KD se dostává do úplně nové role – rádce či přítele.

Vše je postaveno na unikátním obsahu, který nenajdete jinde, a to ani na sociálních sítích Knihy Dobrovský. Obsah je vymýšlen tak, aby ho bylo možné vytvořit velmi rychle a bez nutnosti zapojení externích agentur. To platí o 90 % příspěvků, které iniciují administrátoři z KD. Jedním z pilířů je komunikace Adama Pýchy, který skupinu zakládal a připravuje i velmi osobní příspěvky, včetně fotografií a názorů. Jedná se o zásadní bod, kdy se značka KD mnohem více personalizuje. V počátcích skupiny se vždy vytvářel plán publikace na následující týden či 14 dnů. Nyní již je většina obsahu tvořena i ze strany uživatelů, které ovšem edukujeme a snažíme se, aby byl obsah unikátní pro členy skupiny.

 

Čeho jsme dosáhli?

Za půl roku jsme členům nabídli neopakovatelné akce, které jinde nebylo možné najít. Vše bylo komunikováno jako jedinečné, časově omezené. Z nákupu se stal zážitek. Od tohoto momentu začala skupina raketově růst a překonala desítky tisíc interakcí v jednom měsíci.

V únoru 2020 bude překročena hranice 10 000 členů. Téměř všichni jsou aktivní. Od dubna 2019 ve skupině bylo publikováno více než 10 000 příspěvků, umístěno 150 000 komentářů a více než 500 000 interakcí s příspěvky. Reálný dosah je tedy v desítkách milionů impresí a bez jediné investované koruny do propagace.