Češi a pivo v roce 2015

www.popfoto.cz

Při příležitosti zveřejnění sociologického průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění AV ČR na téma vztah Čechů k pivu jsme poslední listopadový týden uspořádali tiskovou konferenci. Výsledky průzkumu mezi českou veřejností prezentoval Jiří Vinopal z CVVM v Pivovarském domě. Do závěrečné diskuse se pak zapojil také Vladimír Balach, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven a nejeden novinář.

Téměř hodinová prezentace výsledků výzkumu Češi a pivo v roce 2015 tak postupně vyústila do vřelé diskuse. Ta potvrdila náš předpoklad, že příběhy s pivem v hlavní roli okolo sebe máme téměř všichni a pivo je jedním z nejoblíbenějších nápojů.

Z výzkumu vyplývá, že zatímco pivo pravidelně konzumuje až 91 % mužů, žen je to jenom něco přes půlku. Spotřeba piva u mužů v posledních deseti letech spíše klesá a vypijí tak 8,3 půllitrů týdně. Ženy podle výzkumu vypijí 2,5 půllitru týdně, což je naopak více než v minulosti. Zkoumána byla i frekvence, s jakou lidé konzumují pivo během týdne.

pivo konference

Zatímco ženy pijí pivo v průměru téměř dvakrát týdně, muži si pivo dávají nejčastěji každý druhý den. Muži se také daleko více zajímají o značku a typ konzumovaného piva, ale také o situaci na pivním trhu. Pivo vůbec nepije jen desetina oslovených mužů a téměř polovina žen.

Není bez zajímavosti, že dlouhodobě roste podíl konzumentů ve skupině lidí s vysokoškolským vzděláním. Dlouhodobě se také ukazuje, že starší věkové kategorie pijí pivo o něco častěji. Samotná spotřeba piva je ale napříč věkovými skupinami velmi vyrovnaná. Ukazuje se také, že Češi jsou věrni své značce, ale nebojí se přitom experimentovat.

Velká skupina konzumentů (53 % mužů a 48 % žen) tak dle svých slov uvádí, že rádi ochutnávají i neznámá piva. V průzkumu nechybělo ani nealkoholické pivo, jehož konzumace se v průběhu posledních let nijak drasticky nemění. V situaci, kdy si spotřebitel nemůže dát normální pivo (např. před jízdou autem), po tom nealkoholickém sáhne polovina mužů a 27 % žen.